ایران, سمنان
آشنایی با لوله پوش فیت و مزایای آن

آشنایی با لوله پوش فیت و مزایای آن

امروزه لوله های بسیار زیادی را در بازار می‌توانید پیدا کنید که هر یک از آنها مزایا و معایب خود را دارند. همچنین باید بدانید که کارایی هر کدام نیز با دیگری متفاوت است. لوله پوش فیت و مزایا و معایب آن موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. همچنین باید به شما بگوییم که ما قبلا در مقاله ای دیگر به شما درباره لوله UPVC گفته ایم که در صورت تمایل می‌توانید آن را مطالعه کنید.

لوله پوش فیت چیست؟

یک لوله از جنس پلی پروپیلن می‌باشد که برای اتصال در انتهای خود دارای سوکت و آب بند است. دلیل انتخاب این نام آن است که اتصال سوکتی همواره با فشار همراه است. از لوله های پوشفیت به عنوان لوله فاضلاب استفاده می‌شود که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است. لوله پوش فیت در دو نوع بی صدا و معمولی تولید می‌شود که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.
همچنین باید بدانید که این لوله ها در بازار با نام های لوله یک سر کوپله، لوله اورینگی، لوله یک سر سوکت، لوله سه لایه و غیره نیز شناخته می‌شوند.

لوله پوش فیت بی صدا

برای تولید این نوع از لوله ها از ترکیب پلیمر و نوعی پودر (کامپاند) استفاده می‌شود. استفاده از کامپاند یکی از دلایل اصلی افزایش مقاومت لوله بی صدا است. همچنین باید بدانید که این ماده به عنوان عایق صوتی نیز در لوله عمل می‌کند. به همین خاطر است که صدای عبور سیالات در داخل لوله پوش فیت به بیرون از لوله نمی‌رسد. شما می‌توانید از لوله های پوشفیت بی صدا در ساختمان های خود استفاده کنید.

انواع لوله پوش فیتلوله های پوشفیت معمولی

تمام مشخصات نام برده شده در نوع بی صدا، در این نوع لوله نیز دیده می‌شود؛ با این تفاوت که این لوله ها به هیچ عنوان عایق صدا نیستند. همین موضوع باعث شده تا لوله پوش فیت معمولی برای استفاده در ساختمان های مسکونی و اداری مناسب نباشد. این لوله ها نسبت به نوع بی صدا بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات فنی لوله های پوش فیت

لوله پوش فیت به دو صورت یک سر سوکت و دو سر سوکت تولید می‌شود. نوع یک سر سوکت آن در قطرهای 40، 50، 75، 90، 125 و 160 میلی متری و در طول های 15 و 30 سانتی متری تولید می‌شود. نوع دو سر سوکت اما در قطرهای 40، 50، 75، 90، 110، 125، و 160 میلی متری و در طول های 0.5، 1، 2 و 3 سانتی متری در بازار پیدا می‌شود.
در مورد رنگ این لوله ها نیز باید به شما بگوییم که این لوله ها به رنگ های طوسی، مشکی، نارنجی و سفید تولید می‌شود. برای تولید این لوله ها استانداردهای EN 1329-1 و ISO 9119-1 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش های اتصال لوله پوش فیت کدامند؟

اولین روش اتصال لوله پوش فیت، استفاده از سوکت هایی است که درون این لوله ها تعبیه شده است. با استفاده از این سوکت ها شما هیچ نیازی به ابزارهای اتصالی دیگر نخواهید داشت. تنها کافیست که سوکت لوله را به قسمت بدون سوکت لوله بعدی وصل کنید. اتصال به این روش بسیار مطمئن بوده و سیالات موجود درون لوله به بیرون از لوله نشت نخواهند کرد.
شما همچنین می‌توانید برای اتصال این لوله ها به یکدیگر از حلال استفاده کنید. در این روش شما باید سطح بیرونی لوله و سطح داخلی اتصالات را به حلال آغشته کنید تا لوله و اتصالات به بکدیگر متصل شوند. سپس باید یک پیچ کوچک را روی این اتصالات تعبیه کنید. وجود حلقه اورینگی روی این اتصالات، باعث شده تا لوله پوش فیت در بازار با نام لوله اورینگی نیز شناخته شود.

مزایای لوله پوش فیت

مزایای لوله پوش فیت چیست؟

  • به عنوان اولین مزیت این لوله ها می‌توان به وجود سوکت در انتهای این لوله ها اشاره کرد.
  • لوله های پوشفیت در برابر ضربه و شکستگی مقاومت بسیار بالایی دارند. این ویژگی باعث شده تا استفاده از این لوله ها در سیستم انتقال فاضلاب بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.
  • از آنجایی که قرار است از این لوله ها به عنوان لوله فاضلاب استفاده شود، مواد اولیه آن به گونه ای است که مقاومت لوله پوش فیت در برابر مواد اسیدی و بازی را تا حد زیادی افزایش داده است.
  • برای نصب این محصول نیاز به جوشکاری و چسب کاری خاصی نیست. همین موضوع سبب می‌شود تا برای نصب لوله اورینگی به هزینه و زمان کمتری نیاز باشد.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت باعث شده تا این لوله ها در برابر آتش سوزی بتوانند مقاوم عمل کنند.
  • میزان نشتی در این لوله ها به لطف اتصال سوکتی نزدیک صفر است.
  • در انتها نیز باید بدانید که این لوله ها در برابر تغییرات طولی خط لوله بسیار مقاوم هستند.

کاربردهای لوله پوش فیت

لوله پوش فیت یکی از پرکاربردترین لوله های حال حاضر بازار است. از این لوله می‌توان برای سیستم فاضلاب و همچنین لوله کشی ساختمان ها و منازل استفاده کرد. اگر قصد خرید این لوله را دارید، پیشنهاد می‌شود تا بهترین برند را برای خرید انتخاب کنید. با این کار خیال شما از بابت کیفیت محصول راحت خواهد بود.

کلام آخر

در این مقاله به شما درباره تمام نکات لوله پوش فیت گفته شد. یگانه سازان کومش همچنین در مقاله ای دیگر به شما درباره لوله برق خم سرد و مزایای این لوله بسیار کاربردی گفته است. پیشنهاد می‌شود که اگر درباره لوله برق خم سرد چیزی نمی‌دانید، مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

سوالات متداول

کاربرد لوله های پوش فیت چیست؟

از این لوله ها برای لوله کشی سیستم فاضلاب و لوله کشی ساختمان های مسکونی و اداری استفاده می‌شود.

احتمال نشتی در لوله پوشفیت چقدر است؟

این لوله ها به دلیل استفاده از سوکت برای اتصال به یکدیگر، احتمال نشتی آن نزدیک به صفر است.

نظر خود را ثبت کنید!
مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *