ایران, سمنان
تعمیر لوله شکسته با 4 روش ساده – یگانه سازان کومش ❤️

تعمیر لوله شکسته با 4 روش ساده – یگانه سازان کومش ❤️

از آنجایی که لوله ها یکی از پرکاربردترین ابزارها هستند که در صنایع مختلف از آنها استفاده می‌شود؛ داشتن مهارت در تعمیر لوله شکسته اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه در تولید لوله ها از موادی مانند سیمان، فلز، پلیمر و غیره استفاده می‌شود. هرکدام از این لوله ها ویژگی ها و قابلیت هایی را دارند که آنها را برای استفاده در صنعتی خاص متمایز می‌کند.
لوله برق خم سرد، لوله فاضلاب، لوله UPVC و غیره مهمترین لوله هایی هستند که در ساختمان سازی از آنها به شدت استفاده می‌شود.
لوله ها نیز مانند هر محصول دیگری ممکن است دچار خرابی شوند. شکستگی از جمله رایج ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر لوله ای پیش بیاید که باعث هدر رفتن مقدار زیادی از مواد مختلف مانند آب می‌شود. گاهی اوقات تعویض لوله از نظر هزینه و زمان مقرون به صرفه نیست و بهترین راه تعمیر لوله شکسته می‌باشد. در این مقاله به شما درباره نحوه تعمیر لوله شکسته به شما توضیح خواهیم داد.

مشکلات ناشی از شکستن لوله

مهم ترین کاربرد لوله ها انتقال آب و سایر سیالات است. از لوله ها در صنایع مختلف و ساختمان های مسکونی به شدت استفاده می‌شود. مهم ترین مشکلاتی که شکستن لوله به وجود می‌آورد عبارتند از:
  • هدر رفتن آب: شکستن لوله باعث هدر رفتن مقداری خیلی زیادی آب در زمان کم می‌شود. به همین خاطر تعمیر لوله شکسته اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • نشت خاک: یکی دیگر از این مشکلات نشت خاک است که می‌تواند مقدمه مشکلات بزرگتری باشد.
  • پوسیده شدن دیوار: اگر شکستگی لوله در طبقات پایین و همکف اتفاق بیوفتد؛ باعث پوسیدگی دیوار و تاسیسات می‌شود. در چنین شرایطی تعمیر لوله شکسته باید در اسرع وقت انجام شود تا از وقوع مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

تعمیر انواع لوله شکسته

تعمیر لوله شکسته

هنگامی که لوله دچار شکستگی می‌شود شما باید پیش از هرکاری شیر اصلی آب را ببندید و محل شکستگی لوله را پیدا کنید. پس از آن باید از طریق حمام، آشپزخانه و یا هر جای دیگری اقدام به خالی کردن آب داخل لوله کنیم. اگر آب داخل لوله خارج نشود؛ هنگام تعویض لوله به مشکل می‌خورید. پس از انجام اقدامات گفته شده، حالا شما می‌توانید از طریق یکی از روش های زیر اقدام به تعمیر لوله شکسته بکنید.

تعمیر لوله شکسته با بتونه اپکسی

یکی از بهترین روش ها برای تعمیر لوله شکسته، استفاده از بتونه اپکسی می‌باشد. در این روش شما پس از بستن فلکه اصلی آب و خالی کردن آب درون لوله، باید با استفاده از دستکش بتونه را به خوبی ورز دهید. سپس با یک دستمال خشک شروع به خشک کردن و تمیز کردن محل شکستگی لوله کنید. حال با استفاده از بتونه محل شکستگی را به خوبی بپوشانید و با چسب ابتدا و انتهای بتونه را ببندید.
در نظر داشته باشید که ضخامت بتونه باید به اندازه ای باشد که بتواند جلوی هدر رفتن آب را بگیرد.
البته این را هم باید بگوییم که استفاده از بتونه اپکسی یک روش موقت برای تعمیر لوله شکسته است. شما باید در فرصت مناسب از یک فرد متخصص برای تعمیر و یا تعویض لوله کمک بگیرید.

استفاده از بست لوله

یکی دیگر از روش های موثر در تعمیر لوله شکسته، استفاده از بست لوله می‌باشد. در این روش نیز مثل روش قبل، ابتدا باید شیر اصلی آب را ببندید و سپس اقدام به خالی کردن آب داخل لوله کنید. حال پس از پیدا کردن محل شکستگی، با یک سمباده اطراف آن را کاملا صاف کنید. سپس بست لوله را در محل شکستکی قرار دهید وابتدا و انتهای آن را با پیچ و مهره ببندید. به این صورت می‌توانید لوله را تعمیر کنید و از هدر رفتن آب جلوگیری کنید.
استفاده از بست لوله یک روش بسیار مناسب برای تعمیر انواع لوله فاضلاب ساختمان ها می‌باشد؛ اما باید در نظر داشته باشید که این روش دائمی نیست و به صورت موقت می‌تواند مشکل را حل کند.

روش های تعمیر لوله شکسته

برش لوله

در این روش نیز پس از طی کردن مراحل اولیه که در روش های پیش گفته شد (بسته فلکه اصلی آب، خالی کردن آب لوله و پیدا کردن محل شکستگی)، قسمت شکسته لوله را برش دهید. سپس یک لوله به همان اندازه و با همان قطر را جایگزین قسمت بریده شده کنید. حالا با روش هایی مانند چسب و غیره لوله را محکم کنید تا آب به بیرون درز نکند.
این روش برای لوله های پلاستیکی و لوله UPVC بسیار مناسب است. زیرا این لوله ها به راحتی با حرارت و اتوهای مخصوص می‌چسبند. اما این روش برای لوله های فلزی اصلا روش مناسبی نیست. زیرا برای چسباندن آنها نیاز به جوشکاری دارید.

تعمیر لوله پلیکا شکسته

یکی از پر مصرف ترین لوله ها در صنعت آب و فاضلاب، لوله پلیکا می‌باشد. این لوله ها نیز ممکن است در اثر فشار، سرما و ضربه دچار ترک و شکستگی شوند. در صورت وقوع این اتفاق و نبود شرایط لازم برای تعویض لوله، بهترین روش برای تعمیر لوله پلیکا استفاده از چسب اپوکسی می‌باشد. این چسب در ترمیم لوله های خشک و لوله های خیس عملکرد بسیار مناسبی دارد.
البته این نکته را نیز باید به شما بگوییم که استفاده از چسب اپوکسی در صورتی کارآمد است که شکستگی لوله کوچک باشد. اگر شکستگی لوله بزرگ باشد این روش نمی‌تواند مدت زیادی از نشت آب جلوگیری کند.

جمع بندی

لوله ها پرکاربردترین محصولات برای انتقال آب و سایر سیالات می‌باشند که از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. لوله ها ممکن است بر اثر شرایط مختلف دچار شکستگی شوند. شما می‌توانید با توجه به جنس لوله خود، برای تعمیر لوله شکسته اقدام کنید. اما این نکته را به یاد داشته باشید که روش های گفته شده در این مقاله، روش های موقتی هستند و شما باید در اولین فرصت برای تعمیر و یا تعویض لوله خود از یک فرد متخصص کمک بگیرید.
4.7/5 - (7 امتیاز)
مقالات مرتبط
۱۶ نظر
علی شمس

ممنونم از این مقاله خوبتون که انقدر خوب‌ توضیح دادید واقعا مفیده و یه روزی به کارمون میاد

مدیریت

خواهش می‌کنم. انجام وظیفست

الهام برزو

خیلی ممنونم از مطالب مفیدی که تو سایتتون منتشر میکنین

مدیریت

سلام دوست عزیز. خوشحالیم که از مطالب سایت رضایت دارید.🙏

امیر فردین

من از بست لوله استفاده کردم روش خوبیه ولی خب موقته.

مدیریت

خیلی خوشحالیم که رضایت داشتید از این روش. بله روش ها به صورت موقت مشکل رو برطرف میکنند.

سهیلا عباسی

روش هایی که گفتید میتونن به صورت دائمی مشکل رو برطرف کنن؟

مدیریت

خیر. این روش ها به صورت موقت مشکل شما رو برطرف میکنند و شما باید در اسرع وقت برای برطرف کردن مشکل اقدام کنید.

Mohammad

ممنونم که انقد کامل توضیح دادید و تمام روش ها رو به صورت کامل گفتید

مدیریت

خواهش می‌کنم دوست عزیز انجام وظیفست.🌹

Mobina

شما استفاده از کدوم روش رو پیشنهاد میکنید؟

مدیریت

این موضوع بستگی به نوع آسیب لوله شما داره.

امیرپارسا اصغری

این روش ها تضمینی هستن؟ یعنی میتونن مشکل رو برطرف کنن؟

مدیریت

بله. اما باید در نظر داشته باشید که این روش ها می‌تونن برای مدت کوتاهی مشکل رو برطرف کنند.

ولی احدی

عالی بود. ممنونم از سایت خوبتون❤️🌹

مدیریت

ممنونم نظر لطفتونه🌹

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *