ایران, سمنان
انواع لوله برق + مزایا و معایب هرکدام – یگانه سازان کومش

انواع لوله برق + مزایا و معایب هرکدام – یگانه سازان کومش

لوله برق یکی از مهمترین تجهیزاتی است که برای محافظت از سیم ها و کابل های برق در ساختمان سازی از آن استفاده می‌شود. این لوله ها علاوه بر محافظت از سیم و کابل، سیم کشی ساختمان را نیز منظم می‌سازند و امنیت ساختمان را بالا می‌برند. لوله برق انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. در این مقاله ما به شما درباره انواع لوله برق و مزایا و معایب هرکدام می‌گوییم.

لوله برق چیست؟

سیم ها و کابل ها همواره دارای جریان برق هستند. به همین خاطر اگر این سیم ها به وسیله یک پوشش مناسب محافظت نشوند؛ می‌توانند خطرات جبران ناپذیری را برای شما به همراه داشته باشند. استفاده از لوله برق می‌تواند باعث افزایش طول عمر سیم ها، کاهش خطرات ناشی از برق، آسان شدن تعویض سیم کشی ساختمان و غیره شود. در ادامه به شما درباره انواع لوله برق توضیح خواهیم داد.

انواع لوله برق

همانطور که کمی قبل تر به شما گفتیم؛ لوله برق انواع مختلفی دارد که هرکدام از آنها برای استفاده در شرایطی خاص مناسب هستند. در این قسمت از مقاله انواع لوله برق را به شما معرفی خواهیم کرد.

لوله برق خم سرد

یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین انواع لوله برق، لوله برق خم سرد می‌باشد. این لوله بخاطر فنر مخصوصی که در ساختار خود دارد؛ می‌تواند بدون نیاز به زانو و سایر ابزارها در هر جهتی خم شود. لوله برق خم سرد مقاومت بسیار بالایی در برابر خط و خش دارد و در دمای منفی 60 درجه تا مثبت 80 درجه می‌تواند بدون هیچ مشکلی استفاده شود. وزن بسیار پایین این نوع لوله باعث شده است تا حمل و نقل و نصب آن بسیار آسان باشد.
در مورد طول عمر لوله برق خم سرد باید به شما بگوییم که این لوله در صورتی که طبق استانداردها تولید شده باشد؛ می‌تواند تا 100 سال عمر مفید داشته باشد. این لوله ها در طبیعت به راحتی بازیافت می‌شوند. به همین خاطر است که استفاده از آنها به شدت توصیه می‌شود. این ویژگی های منحصر بفرد باعث شده تا لوله برق خم سرد به عنوان محبوب ترین انواع لوله برق شناخته شود.

لوله برق فولادی

لوله فولادی

یکی دیگر از انواع لوله برق، لوله برق فولادی است. این لوله در انواع مختلف لوله فولادی گالوانیزه، لوله فولادی قابل انعطاف، لوله فولادی مشکی و غیره در بازار وجود دارد. برای خم کردن این لوله ها از دستگاه خم کن استفاده می‌کنند. لوله برق فولادی مقاومت بسیار بالایی دارد و مواد اضافی مانند گرد و خاک نمی‌توانند وارد آن شوند. این لوله ها بخاطر جنس مواد اولیه خود در برابر ضربه و فشار مقاومت بسیار خوبی دارند.
اما باید بدانید که در برابر رطوبت و خوردگی بسیار ضعیف هستند. لوله فولادی در دو نوع لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد وجود دارد که هرکدام می‌توانند به خوبی در برابر عوامل خارجی از سیم ها محافظت کنند. این لوله ها اگر در معرض نور مستقیم خورشید و رطوبت نباشند؛ می‌توانند طول عمر بسیار بالایی داشته باشند. تنها تفاوت لوله گالوانیزه سرد و لوله گالوانیزه گرم در دمایی است که در آن آبکاری می‌شوند.
اگر ضخامت سیم ها زیاد باشد از لوله گالوانیزه سایز بزرگ و در غیر این صورت از لوله گالوانیزه سایز کوچک استفاده می‌شود.

انواع لوله برق پلی اتیلن

یکی دیگر از انواع لوله برق که اتفاقا استفاده زیادی از آنها نیز می‌شود؛ لوله برق پلی اتیلن است. این لوله ها از پلاستیک نرم ساخته شده‌اند. به همین خاطر وزن بسیار پایینی دارند و حمل و نقل آنها بسیار آسان است. تولید این لوله ها نیز در اندازه ها و ضخامت های متفاوت انجام می‌شود و برای محافظت از سیم ها بسیار موثر است.
انعطاف پذیری بالا، طول عمر زیاد، قابلیت نصب آسان و غیره باعث شده اند تا لوله برق پلی اتیلن در بین انواع لوله برق محبوبیت بالایی داشته باشد.

لوله برق PVC

لوله برق PVC

از دیگر انواع لوله برق می‌توان به لوله برق PVC اشاره کرد. این لوله ها دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند و شما می‌توانید آنها را بدون ایجاد شکستگی خم کنید. از این لوله ها برای لوله کشی ساختمان و لوله کشی آب استفاده می‌شود. لوله PVC از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است و در برابر رطوبت مقاومت بسیار خوبی دارد.
به همین خاطر است که این لوله جایگزین بسیار مناسبی برای لوله فولادی می‌باشد. از مهمترین مزایای انواع لوله برق PVC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • در برابر ضربه و فشار مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد.
  • در صورت برخورد با مواد شیمیایی و مواد اسیدی از خود واکنش نشان نمی‌دهند.
  • دارای قابلیت ضد احتراق هستند.
  • در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالاتری نسبت به نوع فولادی دارند.
  • در بین انواع لوله برق، لوله برق PVC وزن بسیار پایینی دارد و حمل و نقل آن بسیار آسان است.
لوله های برق PVC فقط در دماهای بسیار پایین و یا بسیار بالا دچار شکستگی می‌شوند. تولید آنها در اندازه ها و ضخامت های متفاوت انجام می‌شود. به همین خاطر است که از آنها علاوه بر ساختمان سازی در صنایع دیگر نیز استفاده می‌کنند. نوع دیگری از این لوله تحت نام لوله UPVC وجود دارد که به لوله نشکن معروف است. طول عمر بالاتر و مقاومت بیشتر از مزایای لوله UPVC نسبت به نوع PVC است.

لوله برق پلی آمید

بیش از شصت درصد لوله هایی که در ساختمان از آنها استفاده می‌شود از این نوع است. وزن سبک و استحکام بالا، محبوبیت زیادی را برای لوله برق پلی آمید به ارمغان آورده است. در برابر خط و خش و سایش مقاومت بسیار بالایی دارند و با انعطاف پذیری شگفت انگیزی که دارند هرگز دچار شکستگی نمی‌شوند. این لوله در سه نوع دو جداره، بدون خط و خط دار وجود دارد. بزرگترین ایراد لوله برق پلی آمید عدم مقاومت آن در برابر آتش سوزی است.

بهترین لوله برق

انواع لوله برق را به شما به صورت کامل معرفی کردیم. حال وقت آن رسیده است که بهترین آنها را نیز به شما معرفی کنیم. لوله برق UPVC که در دو نوع لوله برق خم سرد و لوله برق خم گرم وجود دارد؛ بهترین انواع لوله برق است. پیشنهاد می‌شود اگر به دنبال خرید لوله برق برای ساختمان و یا پروژه های خود هستید حتما از لوله برق خم سرد یگانه سازان کومش استفاده کنید.
یگانه سازان کومش محصولات خود را در بالاترین درجه کیفی تولید می‌کند و با بهترین قیمت در اختیار مردم می‌گذارد. استفاده از بهترین دستگاه ها در این زمینه، اخذ تمامی مجوزهای لازم، استفاده از بهترین مواد اولیه و بهترین نیروها و تکنسین ها همگی باعث شده‌اند تا محصولی بی رقیب را تولید کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

انواع اتصالات لوله برق

اتصالات در انواع لوله برق

وقت آن رسیده است که کمی با اتصالات لوله ها نیز آشنا شوید. از مهمترین اتصالاتی که در انواع لوله برق استفاده می‌شود؛ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  • بوشن: از بوشن برای اتصال دو لوله زمانی که قطر یکسانی داشته باشند استفاده می‌شود. همچنین برای اتصال لوله به تابلو فیوز و جعبه تقسیم بسیار کاربردی است.
  • اتصالات دردار: زمانی که مسیر لوله زیاد باشد و در مسیر بیشتر از دو خم استفاده شده باشد این اتصالات کاربرد بسیار زیادی دارند. همچنین برای گرفتن انشعابات لوله این اتصالات بسیار مناسب هستند.
  • جعبه تقسیم: اگر بخواهید لوله ها را با یکدیگر مرتبط سازید؛ می‌توانید از جعبه تقسیم برای این کار استفاده کنید.

سخن پایانی

ما به شما درباره انواع لوله برق به صورت کامل گفتیم. حال اگر قصد خرید لوله برق را دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا از محصولات برندهای معتبری همچون یگانه سازان کومش استفاده کنید. لوله هایی که توسط شرکت های نا معتبر تولید می‌شوند؛ طول عمر بسیار پایینی دارند و نمی‌توانند برای کارهای حساسی مانند برق کشی ساختمان مناسب باشند. پس همواره بهترین کیفیت در انواع لوله برق را تنها از محصولات شرکت های معتبر می‌توانید دریافت کنید.
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مرتبط
۲ نظر
سالار

سلام خسته نباشید. خیلی ممنونم بابت این مقاله خوبی که منتشر کردید. برای کسانی مثل من که میخوان لوله برق بخرن خیلی مفیده.❤️

مدیریت

سلام. ممنون بابت نظر مثبتتون🙏

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *